کد مطلب:182745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

تحلیل صراط مستقیم
عترت كه همتای قرآن است، همانند قرآن صراط مستقیم است. آزاد راه امن كه هر رونده را به مقصد می رساند، نحن صراط المستقیم. [1] .

صراط اقوم و پایدار و بدون خطر راه قرآن و عترت است، ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. [2] عترت نیز همانند قرآن راه مطمئن و پایداری است كه رهرو را به مقصد می رساند.انتم الصراط الاقوم. [3] ویژگی های عترت همان ویژگی های قرآن است.

راه عترت همان راهی است كه قرآن در تحلیل صراط مستقیم آن راه را عنوان می نماید، همان راه منعم علیهم، صراط الذین انعمت علیهم. [4] راه آنان كه بر آنان نعمت ارزانی نمودی. آنان چگونه افرادی می باشند؟ آیه دیگر بیان می نماید، اؤلئك الذین انعم الله علیهم من النبیین من ذریة آدم [5] ، «این افراد شایسته از پیامبران كه از تبار آدم می باشند، آنانی هستند كه خدا بر آنان نعمت ارزانی داشته است.» هنگامی كه قرآن و



[ صفحه 223]



عترت یك صراط مستقیم شدند، تمام مرام ها و مسلك ها بی راهه هایی خواهند بود كه به وسیله این صراط اصلاح می گردند. راه مستقیم اصلاح گر تمام كژراهگی و انحراف ها خواهد بود، الیه یفی ء الغالی و بهم یلحق التالی [6] «هر غلو و زیاده روی در مورد حقایق به آنها بازگشت دارد و هر راه مانده ای به آنها ملحق شود.» تمام بی راهه ها با اندیشه زلال و رفتار شفاف آنان اصلاح می گردد. این نقش بنیانی عترت است.

اینك سید الساجدین علیه السلام این نقش را در اصطلاح كژراهگی در اندیشه و رفتار به عهده دارد. انواع انحراف ها از جانب حكومت داران حزب عثمانیه و دانشمندان نحله ساز آنان و نیز سایر كج اندیشان در جامعه پدیدار می شوند، امام سجاد علیه السلام در برابر تمام انحراف ها خورشید فروزان است كه پرچم و نشان صراط مستقیم را به دوش گرفته و كژراهگی را اصلاح و افراط و تفریطها را اعتدال می بخشد. به چند محور در همین راستا اشاره می شود.


[1] معاني الاخبار، ص 35، باب معنا الصراط، بحار، ج 24، ص 12.

[2] اسراء، 9.

[3] الفقيه، ج 2، ص 372.

[4] حمد، 7.

[5] مريم، 58.

[6] نهج البلاغه، خ 2، ص 8.